zondag 3 juni 2012

Oeps

Een korte maar krachtige titel, mogelijk.

Wat blijkt. In mijn stuk "With love from F...." heb ik verwezen naar een Russische eigenaresse van een, in haar ogen, Saarlooswolfhond. Ik heb in dat blog geschreven dat mevrouw aan alle kanten beduveld is door de fokster van haar hondje, omdat in de eerste plaats dat hondje absoluut niet op een Saarlooswolfhond lijkt en in de tweede plaats de afstamming al aangeeft dat er geen barst van klopt.
Mevrouw is boos geworden, zo laat zij blijken op het forum van de avls. Dus heb ik te maken met niet, mogeljk, een boze Nederlandse mama maar nu ook met een hele boze Russische mama. Dat is spijtig, voor die Russische mama dan.

De reactie van Rickje op die mevrouw zullen we maar laten voor wat het is. Tenslotte moet je iemand die bij fraude betrokken is geweest (Mithera/Adezz) altijd met de nodige voorzichtigheid benaderen. Dat is tenminste mijn idee. Ik ben niet zo van dat theedrinkerige, dus ik ga er niet vanuit dat zo iemand plotsklaps het licht ziet en de waarheid gaat verkondigen.

Maar daar gaat het verder niet om. Deze Russische mama nu tracht iedereen duidelijk te maken dat ik onzin verkoop. Deze Russische dame maakt echter één kapitale fout. Zij vergeet, dat zij totaal geen kennis heeft over de Saarlooswolfhond. Op zich hoeft dat geen schande te zijn. Tenslotte kan je niet verwachten dat iemand die nog maar kort een Saarlooswolfhond heeft al direct alles van en over dat ras weet. Zij gaat, net als velen met haar, uitsluitend af op wat haar verteld is en op de sprookjes van allerlei dubieuze websites op internet en daarop baseert zij haar uitspraken. Misschien moet deze mevrouw eens met haar hondje naar een evenement van de NVSWH komen. Dan schrikt zij dusdanig dat zij het eerste beste vliegtuig terug neemt of plankgas wegrijdt in haar auto(bus) en vervolgens een gerechtelijke procedure start tegen de fokster en verkoopster van haar hondje. Ik geef haar dan groot gelijk.
Zij staat dan direct in de schoenen van een ander argeloos echtpaar, dat een paar jaar geleden een dag van de NVSWH bezocht. Deze mensen kwamen met hun Saarlooswolfhond kijken en kregen de schrik van hun leven. Ondanks dat hun hond een zeer vriendelijk en schitterend uitziende hond was, was het geen Saarlooswolfhond. Het was alleen jammer dat het deze, eveneens heel vriendelijke, mensen rauw op het dak viel. Hun hond leek in niets op een Saarlooswolfhond maar vertoonde alle kenmerken van een Tsjechoslowaakse Wolfhond.

Nogmaals, misschien is het verstandig als deze Russische mevrouw en trouwens een aantal andere eigenaren van Saarlooswolfhonden uit Oost-Europa eens naar de NVSWH komen om met eigen ogen te aanschouwen hoe een Saarlooswolfhond eruit dient te zien. Het feit dat haar hondje op tentoonstellingen in de prijzen is gevallen, doet daar niets aan af. Ook bij keurmeesters uit vele landen is kennis van en over de Saarlooswolfhond ver te zoeken. Ik kan haar verzekeren dat zij met alle beleefdheid ontvangen wordt en dat haar op alle mogelijke manieren onthuld zal worden wat er aan de hand is en hoe het er voor staat met de fokkerij buiten de NVSWH.

Om mijn standpunt te verduidelijken heb ik contact opgenomen met één van de leden van de NVSWH die een gigantisch grote database over de Saarlooswolfhond heeft. Ik heb hem gevraagd of hij mij een duidelijke afstamming van deze Clifford Nanouk Miraja (geb. 8-11-2011) kon leveren. Dat is gelukt.
Het door hem gebruikte programma laat, helaas, echter een deel van de voornamen weg, anders past het niet in het schema. Duidelijk is te zien dat zowel aan vaderskant (de reuen staan in blauwe vakjes) en moederskant (de teven in roze vakjes) een TWH (czechoslowakian vlac) is opgenomen. Daarnaast komt, hoe kan het anders, ook Skog in het schema voor en daarover heeft iemand ooit eens op een forum geschreven dat die, volgens de fokker, uit een lijn van een wolfhybride stamt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten