maandag 25 juni 2012

Oorlog en Vrede

Onder deze titel heeft Lev Tolstoj een boek geschreven over de oorlogen tussen Rusland en Frankrijk.
Het is ook de titel van een boekje van Rudolf Steiner waarin hij zich bezig houdt met het vraagstuk over Oorlog en Vrede. Even heel summier samengevat.

Of de ALV van de NVSWH van gisteren, 24 juni, de basis kan zijn voor een derde boek over dit onderwerp weet ik niet. Dat zal de geschiedenis moeten uitwijzen.
Dat het niet helemaal meer "Peis en Vree" is tussen een aantal leden van de NVSWH is overduidelijk geworden. Althans, zo wordt mij bericht.

In ieder geval vond gisteren de ALV van de NVSWH plaats. Graag had ik daarbij aanwezig geweest, je voelt je betrokken bij een vereniging of niet. Helaas had mijn werkgever andere gedachten en zat een vrije dag er niet in. Gelukkig werd ik wel op de hoogte gehouden van het wel en wee rond deze vergadering, zodat ik mij, mogelijk, gelukkig mag prijzen dat ik daar niet bij aanwezig was.

Wat blijkt. Dhr. Pielanen, meer dan 30 jaar betrokken bij de NVSWH en één van de mensen die het ras en de vereniging gebracht heeft tot wat het nu is, heeft gemeend per direct zijn lidmaatschap van de NVSWH op te zeggen. Het schijnt dat zijn bijdrage in het laatste clubblad van de vereniging in ieder geval bij het bestuur en bij een aantal leden volkomen verkeerd gevallen is. De correspondentie rond dit stuk tussen hem en de huidige voorzitter is dusdanig geëscaleerd dat dhr. Pielanen meende niets anders meer te kunnen dan onmiddelijk op te stappen.
In datzelfde artikel echter had Dhr. Pielanen Mevr. in 't Veld voorgedragen voor de functie van secretaris, omdat de huidige secretaris aftredend en niet herkiesbaar was. Deze voordracht werd in eerste instantie door het voltallige bestuur enthousiast ondersteund, althans zo beweert het huidige bestuur. Het lijkt erop dat de privé-reactie van mevr. in 't Veld op dat bewuste artikel van dhr. Pielanen bij de overige bestuursleden dusdanig verkeerd viel, zodat tijdens de vergadering toen men toekwam aan het punt "bestuursverkiezing" bekend werd dat het bestuur niet langer die voordracht ondersteunde. Een zeer bizarre situatie uiteraard. Eerst geef je als bestuur te kennen verheugd te zijn met de voordracht van een persoon als bestuurslid en daar volkomen achter te staan, dan opeens omdat die persoon als gewoon lid een afwijkende mening heeft, staat men niet meer achter die voordracht. Bovendien werden een aantal brieven van leden voorgelezen onder het punt "Ingekomen stukken" waarin ook zij hun afkeurende mening gaven over dat bewuste artikel. Onder deze brieven bleek er één te zijn van een mevrouw, die als gevolg van verkeersproblemen later binnen kwam tijdens de vergadering, die zich afvroeg of deze mevr. in 't Veld wel capabel genoeg was voor deze functie. Wat ik begreep had deze mevrouw op een vorige vergadering al twijfels of mevr. in 't Veld snugger genoeg was om in de kascommissie plaats te nemen. Maar, als je als persoon voor een functie wordt voorgedragen, dan zal degeen die dat doet en zeker als ook het bestuur die voordracht van harte ondersteunt, toch de zekerheid hebben dat die persoon over de juiste kwaliteiten beschikt? Mijns inziens heeft deze mevrouw duidelijk laten blijken niet tot de meest snuggere landgenoten te behoren en is het voor de vereniging te hopen dat zij in het vervolg haar mond houdt tijdens de ALV.

De voorzitter gaf aan dat er een situatie was ontstaan die nooit voorzien was en greep naar het kapstok artikel uit de Statuten: "als de reglementen niet voorzagen in een bepaalde situatie mocht het bestuur beslissen" of iets van die strekking. Verder wenste hij geen duidelijkheid te geven over de reden waarom de huidige bestuursleden niet langer achter de voordracht van mevr. in 't Veld stonden. Vreemd, heel vreemd en een overduidelijke blijk van zwakte.
Het gevolg, het voorstel van de voorzitter werd met meerderheid van stemmen aangenomen en er volgde geen verkiezing voor een nieuwe secretaris. Dit wordt uitgesteld tot een Bijzondere ALV in september. Wel zou mevr. in 't Veld zich voor die verkiezing weer kandidaat kunnen stellen.
Nou ben ik lid van diverse verenigingen en bezoek ik zo vaak ik kan de ledenvergaderingen maar ik kan me niet herinneren een dergelijke gebeurtenis ooit meegemaakt te hebben. Ik ben derhalve benieuwd wat er gaat gebeuren.

Nog zo'n hilarisch geval tijdens de bestuursverkiezing. Als u dat tenminste als hilarisch beschouwt, persoonlijk vind ik het een voorbeeld van het eigen falen verdoezelen. Dhr. v.d. Geer was volgens de agenda aftredend en herkiesbaar. Probleem alleen is dat hij dat vorig jaar ook al was. Maar bestuursleden worden telkenmale gekozen voor een periode van drie jaar. Dus hier klopte geen barst van. Dit schijnt door de voorzitter afgedaan te zijn onder het mom van een puinhoop die er heerste rond het schema van aftreden. Ja, ja. Een heel makkelijke oplossing.
Ik krijg nu echter het idee, dat het huidige bestuur zielsgelukkig is dat dhr. Pielanen uit het bestuur getreden is.  Ik kan me echter wel voorstellen dat bij zowel de avls als bij de RvB de vlaggen uitgaan: "De NVSWH helpt zichzelf om zeep, wij hoeven geen moeite meer te doen".

Al met al lijkt de handeling van het huidige bestuur er ook op te wijzen, dat zij helemaal mevr. in 't Veld niet als mede-bestuurslid wensten, mogelijk omdat zij veel meer kynologisch onderlegd is dan die bestuursleden.
Met spanning wachten u en ik daarom maar af welk konijn op die Buitengewone Algemene Leden Vergadering van de NVSWH uit de hoge hoed van de voorzitter getoverd wordt en met welke voordrachten men komt voor de invulling van de vacante bestuursfuncties.

Net als bij de roddelbladen: Wordt vervolgd en we houden u op de hoogte.

Over tot ander nieuws.
Bij de avls weer twee nesten geboren. De fokfabriek draait gewoon door op volle toeren, tenslotte moet er geld op de plank komen. Ik kan me althans niet voorstellen dat er in deze onzekere tijden binnen Nederland zoveel mensen staan te springen om een pup die een papiertje heeft als Saarlooswolfhond maar waarvan de afstamming uitwijst dat hij dat niet is. Omdat volgens de regels van de avls de puppen eerst aan de leden moeten worden aangeboden, kan ik u nu wel vertellen dat, gelet op de aantallen puppen die van de band rollen, de puppen bij de leden van die avls zo langzamerhand de strot uit moeten komen. Dus: adverteren maar. Jezelf als vereniging zoveel mogelijk laten zien op allerlei evenementen, iets wat trouwens de NVSWH ook had moeten doen en door "tijdgebrek of desinteresse (?)" niet doet, in de hoop zoveel mogelijk belangstellenden over te halen zo snel mogelijk een pup aan te schaffen. Dat die pup in veel gevallen na enige tijd weer herplaatst moet worden, doet niet ter zake. Die stop je in een asiel omdat de fokker geen tijd en ruimte heeft dat dier op te vangen, je snottert wat af op een forum en iedereen gaat op zoek naar een nieuw tehuis. Hoef je als verantwoordelijk fokker niet te veel moeite te doen. Het geld is binnen en de rest is bijzaak.
Dat ondertussen de ene na de andere drager of erger op de wereld gezet wordt is ook onbelangrijk.

Je moet toch je gelijk halen met je waanzinnige plannen een hond van een ander ras of zelfs meerdere honden van meerdere rassen in te kruisen om de gezondheidsproblemen aan te pakken die door het inkruisen van honden van andere rassen veroorzaakt zijn.

Wat dit betreft bleek de voorzitter van de NVSWH een klein tipje van de sluier op te heffen. De door de NVSWH overhandigde dossiers betreffende de misstanden in de Saarlooswolfhondenwereld buiten de NVSWH waren dusdanig overweldigend, dat de Raad geen tijd wenste vrij te maken om deze dossiers door te nemen en derhalve besloot geen verdere actie te ondernemen. Met andere woorden: de Raad van Beheer wil hiervoor dus geen tijd vrij maken en staat dus volkomen achter al deze fraudegevallen en ondersteunt die fraude derhalve van alle kanten. Dus fraudeurs of zij die daaraan denken. U krijgt alle steun van de Raad.
Dus avls: u hoeft aan de Raad geen toestemming meer te vragen voor het inkruisen van een hond van een ander ras. Gewoon die Poedel er nog een keer doorheen gooien, zodat Fura niet meer de enige Saarpoedel of Poedelsaar is. Hoewel er volgens een foto die ik op internet vond in Frankrijk een look-a-like schijnt rond te lopen. De Raad zal een dergelijke vermenging zonder twijfel steunen omdat dit "ons nationale ras" zal redden.

9 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Beste Stenka,
      Ook ik vind het diep en diep triest wat er afgelopen zondag gebeurd is. Het had natuurlijk nooit zover mogen komen.
      Wat ik echter over de Raad van Beheer schreef, is nog mild. Het schijnt dat de voorzitter aangaf een brief van de Raad te hebben ontvangen waarin zij aangeven, dat het dossier over het frauderen m.b.t. de stamboom-aanvragen van Saarlooswolfhonden gefokt buiten de NVSWH, het inkruisen van honden van andere rassen, enz. zo overweldigend was, gelet op de vele getuigenverklaringen, etc., dat men geen tijd vrij wenste te maken dit dossier nauwkeurig te bestuderen. Men liet het allemaal maar zo. Met andere woorden, het interesseert de Raad totaal niet dat het ras Saarlooswolfhond naar de knoppen gaat, zolang er maar stambomen verkocht worden. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal gelden ten aanzien van andere rassen, kijken maar naar wat er rond de Hollandse Herder plaatsvindt.
      Omdat ik afgelopen zondag niet bij de ALV aanwezig was, moet ik dus afgaan op hetgeen ik via de mail ontvangen heb en daar mijn conclusies aan verbinden. Als iemand van de aanwezigen die dag een andere mening is toegedaan, wil ik ook die graag vernemen. Het is altijd beter van beide kanten het "gelijk" te horen.
      Barend

      Verwijderen
  2. Normaliter reageer ik nooit, maar aangezien mijn naam wordt genoemd, toch maar.
    Elk verhaal heeft 2 kanten. Ik mag aannemen dat alle 'bezorgde' leden die een brief cq email naar het secretariaat en persoonlijk naar de voorzitter hebben gestuurd, ook contact hebben opgenomen met dhr. Pielanen om zijn kant van het verhaal te horen en vooral wat hij nu heeft bedoeld.
    De briefschrijfster waar je over schrijft trekt niet alleen mijn capaciteiten als secretaris in twijfel, maar ook de verstandelijke vermogens van het hele bestuur. Tenslotte stonden zij achter mijn kandidatuur.
    Op de ALV is niet alles in openheid behandeld. De mailcorrespondentie tussen de voorzitter en dhr. Pielanen is achterwege gebleven. De leden kregen alleen te horen dat dhr. Pielanen om voor zijn moverende reden zijn lidmaatschap van de NVSWH heeft opgezegd.
    Het is in- en intriest dat sommige mensen zichzelf belangrijker vinden dan het ras Saarlooswolfhond.
    Het is zinloos om mij voor de Buitengewone Ledenvergadering in september kandidaat te stellen voor de functie van secretaris. Ik weet nu immers hoe men tegen mij, als persoon, en mijn capaciteiten aankijkt.
    Magda in 't Veld

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verhaal is heel anders dan het bestuur en zeker voorzitter Verbeeck wil doen voorkomen. Ook ik heb tekst en uitleg gevraagd aan en ook gekregen van dhr. Pielanen.
    Deze mails heb ik allemaal in kunnen zien, helaas mag ik er wel uit citeren, maar niet de hele mail gebruiken.
    Op 7 juni heeft de voorzitter een mail gestuurd naar dhr. Pielanen waaruit overduidelijk zijn afkeer sprak over het artikel van dhr. Pielanen. De woorden onbehoorlijk, onbetamelijk en onaanvaardbaar waren nog de meest vriendelijke. De zinnen en nu moet ik citeren: “Ik weet niet of je je het al realiseert maar ik ben de voorzitter” en “Dit is niet de wijze waarop we vanuit het bestuur in communicatie gaan met de leden en met mekaar!” zijn wel het toppunt.

    Op 9 juni heeft Magda in ’t Veld een mailtje ontvangen van de voorzitter met de vraag naar haar mening, zij geeft ’s middag op 10 juni antwoord .
    Zij vond het een prikkelend stuk en kon zich wel in de gedachtegang van dhr. Pielanen verplaatsen. Het taalgebruik is typisch Frits en het overige bestuur had dit artikel aan moeten zien komen.
    Er komt een mailtje terug met en ik citeer: “Dit roept vragen op”
    Dan gaat er een mailtje terug en onder citaat: Heb je Frits gebeld of gemaild over zijn stukje en gevraagd waarom hij dit stukje zo geschreven heeft?”
    Dan blijft de lijn dood bij de voorzitter, hij geeft geen antwoord meer.
    Hij schrijft ’s avonds wel per mail naar Frits Pielanen: “Graag las ik je motivatie om het artikel op deze wijze te laten verschijnen” Einde citaat.

    Dhr. Pielanen heeft hier niet op geantwoord, maar krijgt 18 juni een ultimatum voorgeschoteld.
    Tijdens de ALV van 24 juni moet hij publiekelijk zijn excuses aanbieden ten aanzien van de overige leden van het bestuur, “het door jou erkennen van de onhoudbaarheid van de ontstane situatie, t.a.v. jouw bestuursfunctioneren, per direct je mandaat als bestuurslid teruggeeft”. En als klap op de vuurpijl: “Je je engageert om, waar mogelijk, je kennis verder ten dienste van de SWH beschikbaar te blijven stellen”. Einde citaat.

    Voor het eerst heeft dhr. Pielanen toen gereageerd door een paar regels naar het secretariaat te sturen: “Om mij moverende redenen zeg ik hierbij mijn lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden per direct op. Het gaat de rasvereniging goed”. Einde citaat.

    In gesprek met dhr. Pielanen vertelde hij mij dat sinds het aantreden van de nieuwe voorzitter nergens meer tijd voor is. Alle bestuursleden hebben het druk, druk, druk met werk, cursussen en andere zaken. Zodoende was er bijna geen mogelijkheid om bestuursleden op een zelfde tijd bij elkaar te krijgen voor een bestuursvergadering. Als er dan eens een bestuursvergadering was dan waren de opgegeven taken wegens tijdgebrek niet uitgevoerd en ging veel tijd verloren aan geneuzel over wandelingen, tentjes op evenementen, tentoonstellingen, enz. Zo was er wegens tijdgebrek van 3 van de 5 bestuursleden absoluut geen mogelijkheid om voor een bestuursvergadering tussen 15 april en 24 juni bij elkaar te komen voor de ALV. Het mailtje van de secretaris (onder citaat) zegt voldoende: “ De enige datum dat iedereen beschikbaar is voor een bestuursvergadering, blijkt de dag van de ALV te zijn. Vanwege de beperkte tijd een verkorte agenda. Aangezien er nu wel wat andere belangrijke agendapunten blijven liggen, graag de volgende bestuursvergadering dan direct plannen”.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijdgebrek van bestuursleden is dus de reden dat er belangrijke agendapunten moeten blijven liggen?
    Dhr. Pielanen laat weten dat hij niet om 6 uur op gaat staan en dan voor zevenen de deur uit moet om op tijd aanwezig te kunnen zijn om een uurtje over koetjes en kalfjes te praten. Zo’n ingelast ‘vluggertje’ is bepaald niet aanlokkelijk. Tevens laat dhr. Pielanen zijn mede-bestuursleden weten dat hij er niet over piekerde om op zondag ’s morgens om 6.00 uur zijn bed uit te komen omdat verschillende bestuursleden het keer op keer te druk hebben om normaal te kunnen vergaderen en dat hij zich grote zorgen maakte om het functioneren van dit huidige bestuur.
    Ook het Evenementen-bestuurslid reageerde op deze vroege snelbuffetvergadering.
    “Kan iemand mij vertellen hoe laat het begint, vind 9.00 uur voor een korte vergadering wel heel klein beetje vroeg”. Er wonen namelijk nog meer leden in België die ook graag op de ALV aanwezig willen zijn. Einde citaat.

    Op de ALV zijn 4 brieven voorgelezen, als ingekomen stukken, wat natuurlijk dient te gebeuren.
    3 brieven werden achter de bestuurstafel voor gelezen.

    Brief 1.
    Afkomstig van een ex-bestuurslid die een aantal jaren geleden van de een op andere dag uit het bestuur was gestapt wegens zijn echtscheiding. Toen hij alles weer zo’n beetje op de rit had liet hij weten dat hij toch wel weer in het bestuur zitting zou willen nemen en het liefst als Penningmeester. Het zou dus heel goed uitkomen als Penningmeester Pielanen zijn biezen moest pakken.

    Brief 2.
    Deze brief werd geschreven door een vriend van het ex-bestuurslid. Ze wonen dicht bij elkaar en nu ex-bestuurslid alleenstaand is vinden zijn honden regelmatig een prima opvang onderkomen bij deze briefschrijver.

    Brief 3.
    Werd ingezonden door de eigenaar van de reu Abel. Abel heeft de teef van de voorzitter gedekt en van de pups die nu in België bij Joost verblijven is hij dus de vaderhond. Mevrouw arriveerde later op de ALV en kwekte een onsamenhangend iets bij elkaar, zij liet luid en duidelijk weten dat zij Magda in ‘Veld-Nieuwhof te dom vond om in het bestuur plaats te kunnen nemen.

    Brief 4.
    Was van Joost. Deze Joost las zijn brief zelf voor. De voorzitter heeft een teef op zijn naam uitstaan bij Joost en deze teef heeft op 18 april jl. een nest gekregen dat geboren is bij Joost thuis.

    De voorzitter liet ook weten dat zijn mailbox uitpuilde van de emails.

    De mailbox van Frits Pielanen bleef helemaal leeg, niemand van de 300 leden heeft gereageerd op zijn stukje in het clubblad, zelfs geen telefoontje.
    De dag na de ALV heeft het bestuur een mail verzonden aan alle leden.
    Wie weet puilt de komende dagen ook de mailbox van Frits Pielanen uit?

    Op de clubmatch van 20 mei jl. werd Magda in ’t Veld gefeliciteerd door de secretaris met haar voordracht van het bestuur voor secretaris. Ook de keurmeester feliciteerde Magda met haar kandidaatstelling. De bestuursleden met de taken Evenementen en die van Communicatie hadden het die dag waarschijnlijk te druk om even naar Magda toe te gaan.

    Alleen Magda in ’t Veld en ikzelf hebben tekst en uitleg gevraagd aan dhr. Pielanen, voor de rest helemaal niemand. Had men maar contact opgenomen met dhr. Pielanen dan had men begrepen dat de strekking van zijn artikel heel anders was dan iedereen meende te moeten lezen.


    J.M.A. van Weerdenburg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. S.Lijnse-Raeimakers1 juli 2012 om 21:15

      geachte meneer Weerdenburg
      als zinnen in een brief totaal buiten hun context worden getrokken, is het makkelijk via dit weblog, die schrijfster af te maken, en jawel ook dit weblog heeft zich verlaagt naar modder gooien,jammer het begon zo leuk.
      met vriendelijke groet
      schrijfster brief no3 S. lijnse raeimakers

      Verwijderen
    2. Ik heet dan wel geen Weerdenburg, maar Stephanie wil je mij jouw brief die op de ALV voorgelezen is sturen, waar toch duidelijk uit bleek dat je aan mijn capaciteiten als secretaris twijfelde?
      Bij voorbaat mijn dank.
      Magda in 't Veld

      Verwijderen
  5. Op dit onderwerp zijn nog 2 reacties binnengekomen. Eén van "lid" en de tweede van ???. In eerste instantie meende ik de reacties te moeten publiceren, ik heb besloten dit niet te doen. Niet vanwege de inhoud, maar omdat ze niet ondertekend waren. Zolang het taalgebruik binnen de perken blijft, mag iedereen zijn mening geven. Maar nogmaals, wel ondertekend, dat staat wat beleefder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op de alinea in dit weblog waar ik schrijf dat er weer twee nesten bij de avls geboren zijn, heeft iemand gemeend te moeten reageren dat de fokkers bij die vereniging geen geldwolven zijn.
    Prima dat iemand reageert. Maar zoals eerder aangegeven dan wel met naam ondertekenen.
    Barend

    BeantwoordenVerwijderen