donderdag 5 december 2013

Puppengeluk

Bij een aantal fokkers van Saarlooswolfhonden zijn afgelopen weken puppen geboren, bij anderen worden binnenkort puppen verwacht.
We mogen dus spreken van Puppengeluk. In het geval van de NVSWH zou ik dat willen schrijven als: Gelukkig Puppen. En in het geval van die puppen die in Rusland geboren zijn, zou dit moeten worden: Moet je gelukkig zijn met die puppen?

Voor iedere fokker is het natuurlijk een opluchting dat er puppen geboren zijn en dat zij gezond zijn, althans voor zover dit op het eerste gezicht uiterlijk is vast te stellen. In geval er sprake is van een erfelijke aandoening bij één of beide ouders, is het natuurlijk afwachten wat de uitslag van de gen-test is. Als verantwoord fokker zorg je daar natuurlijk voor.

In het geval van de NVSWH is het echter een geluk dat er puppen geboren zijn. Eindelijk na een jaar weer eens puppen. Ik ben echter bang dat het op deze manier in sneltreinvaart een aflopende zaak is. Slechts twee nestjes per jaar en dan ook nog eens vier reutjes. Het is te hopen dat er daarom maar heel weinig leden op de wachtlijst staan voor een pup anders zullen er ongetwijfeld leden zijn die met gezwinde spoed hun lidmaatschap opzeggen en buiten de vereniging een pup gaan aanschaffen. Met alle risico’s van dien, uiteraard. Slechts zij die weten hoe de vork in de steel zit, of zij die in het verleden één of meerdere honden van buiten de NVSWH in bezit hebben gehad, zullen waarschijnlijk zo verstandig zijn alleen nog te gaan voor een hond van de NVSWH. Alleen …. Hoelang nog?

Alleen begrijp ik niet hoe het mogelijk is dat een pupje dat wat lichter is dan de overige nestgenoten, komt te overlijden. Geboortegewichten rond 500 gram en één daaronder. Dan te bedenken dat bij anderen het wel mogelijk is puppen in leven te houden, ook als ze lichter zijn dan 500 gram. Ik heb ergens gelezen dat vele jaren geleden iemand in staat was een pup van minder dan 300 gram in leven te houden en dat die ook nog eens gezond oud geworden is. Was er meer aan de hand? Niet opgelet?

Het is natuurlijk leuk dat er puppen geboren zijn, alleen heb je volgens mij geen klap aan die reutjes. Die lopen er genoeg. Nee, er moeten teven geboren worden en die moeten ook nog eens geplaatst worden bij leden die daarmee willen fokken.
Zo niet, dan bestaat over een paar jaar de NVSWH niet meer. Maar ook verdwijnt de raszuivere Saarlooswolfhond stilletjes van het toneel. Blijven we zitten met die bastaard-populatie van buiten de NVSWH.

Bastaarden, vanwege die ingekruiste honden van andere rassen. Maar ook bastaarden wanneer de Raad zich in de luren laat leggen door de avls en instemt met een outcross. Dan kan men wel roepen dat na een aantal jaren terugkruisen op de Saarlooswolfhond er weer een SWH staat, maar dat is alleen op papier. De werkelijkheid zal anders zijn.

Dat die werkelijkheid al anders is, bewijzen die puppen die in Rusland geboren zijn. Ik heb al eens eerder geschreven dat die ene SWH die door de eigenaresse zo trots getoond wordt in feite een Tsjechoslowaakse Wolfhond is voor wat betreft uiterlijk. Het karakter van die hond ken ik niet.
Kijk nu eens goed naar die puppen die volgens berichten op internet uit een eenjarige teef geboren zijn. Ik ben heel erg benieuwd naar de naam van die teef. Maar nog meer ben ik benieuwd naar de naam van de vaderhond.

De reden van mijn nieuwsgierigheid is de onwaarschijnlijke kleur van die puppen. Dat bruin lijkt in niets op een kleur die door een bosbruine Saarlooswolfhond wordt doorgegeven. Ik heb met diverse deskundigen contact gehad. Laat ik onder deze deskundigen dan ook eigenaren rangschikken die een bosbruine Saarlooswolfhond hebben of hebben gehad. Ik heb ze de foto’s van die puppen laten zien en stuk voor stuk is men ervan overtuigd dat er iets niet klopt. Van diverse kanten kreeg ik te horen, dat men er niet vreemd van zou opkijken als ook in dit geval sprake is van de invloed van een bruine hond van een heel ander ras. In de meeste gevallen werd gewezen op een “dogachtig’ type. In ieder geval kon men zich niet herinneren ooit een Saarlooswolfhond met een dergelijke kleur gezien te hebben.

Even zulke kritische uitspraken werden gedaan na het zien van de foto van het puppy genaamd Kaelan Emrys, gefokt door Marianne Eggink. Ik heb al eerder toegegeven dat mij de nodige kynologische kennis ontbreekt om specifiek op het uiterlijk van honden in te gaan en in mijn ogen geldt dat ook in dit geval. Dus toen ik zei dat je mijns inziens rekening moet houden met het feit dat er sprake is van een pup en dat die bij het opgroeien nog volop kon veranderen, werd ik direct op mijn vingers getikt. Sommige onderdelen van het lichaam liggen vast en zullen niet veranderen wanneer de hond ouder wordt. Ten aanzien van deze hond werd ik gewezen op een aantal tekortkomingen cq. mankementen. Wanneer ik vervolgens foto’s van andere puppen van ongeveer dezelfde leeftijd onder ogen gebracht krijg, moet ik toegeven dat men gelijk heeft. De achtervoeten van Kaelan Emrys zijn doorgezakt, de hals is veel te lang en het lichaam is te kort. Lastiger wordt het om te zien dat de hoekingen voor- en achter afwijkend zijn ten opzichte van de hoekingen van de andere puppen. Wat de juiste hoeking moet zijn weet ik niet maar ongetwijfeld zullen er mensen rondlopen die dat wel weten. Ook schijnen de oren te puntig te zijn.

Mocht dit allemaal zo zijn, dan ben ik benieuwd hoe een keurmeester over dit hondje denkt. Maar, dan wel naar een gewone tentoonstelling gaan en niet naar een clubmatch. Het schijnt dat daar vaak wat ‘milder’ gekeurd wordt.

Bij een onlangs geboren nestje bleek dat de puppen beschikten over de wolfsklauwtjes. Uit allerlei schrijfsels op internet blijkt dit wel vaker voorgekomen te zijn in het verleden buiten de NVSWH. Ik kon echter niets vinden of dit ook bij de NVSWH is voorgekomen de laatste jaren. Het lijkt mij wel opvallend wanneer dit buiten de NVSWH vaker voorkomt dan binnen de NVSWH. Als dat zo is, is het interessant waardoor dit veroorzaakt wordt.
Verder schijnt het verwijderen van wolfsklauwtjes bij wet verboden te zijn. Niemand weet echter hoe dit gecontroleerd moet worden, dus zal het nog steeds gebeuren.
 
Positief is echter de mededeling van de Raad van Beheer dat mogelijk vanaf juni 2014 afname van DNA verplicht wordt. Alleen vraag ik me af waarom dat pas halverwege volgend jaar ingaat. Waarom niet per 1 januari. Er is al van vele honden een DNA-profiel opgesteld, dus hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Bovendien kan men bij St. Hubertus navraag doen aangezien men in België al een aantal jaren deze verplichting kent.
Of moeten er nog een aantal fokkers in de gelegenheid gesteld worden speciale maatregelen te treffen? Even heel negatief gedacht natuurlijk, omdat ik ervan uitga dat alle fokkers zich netjes aan de regels houden. Of ben ik dan te naïef?
Vergeet niet, dat de reeds opgestelde DNA-profielen gewoon hun geldigheid behouden. Dus wat let kwaadwillenden, als die er al zijn, nog even snel zelf met wat wattenstaafjes aan de gang te gaan, vervolgens met wat papiertjes te sjoemelen en nog even snel een DNA-profiel op te laten stellen. Afstamming klopt van geen kant, maar volgens het DNA-profiel wel. Hup, weer een aantal bastaarden gelegaliseerd.

Dat dit in het verleden bij diverse rassen, waaronder de Saarlooswolfhond, ook heeft plaatsgevonden is algemeen bekend. Ook toen het nog niet mogelijk was een DNA-profiel van je hond op te laten stellen. Er werd genoeg gerotzooid met papieren en werden fokkers op hun blauwe ogen geloofd.
Dus waarom wordt dit pas medio volgend jaar ingevoerd. Er is toch lang genoeg over gesteggeld zodat iedereen wist dat het eraan zat te komen. Dus geen gezeur. Gewoon gelijk per 1 januari.

Hebt u ook zo belangstellend gekeken naar die uitzending van het Vara programma Kassa van 30 november? Tenenkrommend vond ik het.
Natuurlijk is het triest voor de eigenaren van die twee Duitse Herders en voor de honden zelf uiteraard. Aan de andere kant moet je in je achterhoofd houden dat dit je kan overkomen. Volgens mij is de Duitse Herder al vele jaren berucht vanwege de heupproblemen. Ik heb het idee dat dit ook niet anders kan als je kijkt naar de manier waarop de honden met hun achterpoten staan. Volkomen onnatuurlijk, niet functioneel en uitsluitend erin gefokt door de mens. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat dit soort honden uren achter elkaar in een rustig drafje kunnen lopen, zoals bijvoorbeeld de wolf en de Saarlooswolfhond wel kunnen.
Je moet dus als potentiële nieuwe eigenaar er rekening mee houden dat er gezondheidsproblemen kunnen ontstaan. Dit ontslaat een fokker van dit ras er natuurlijk niet van uiterst zorgvuldig te werk te gaan. Laat daarover geen misverstand bestaan.

Het tenenkrommende werd echter veroorzaakt door die vertegenwoordiger van Dier & Recht en wel doordat hij verwees naar die, inmiddels beruchte, Rashondenwijzer. U weet wel, dat overzicht waar, in ieder geval in het verleden, erfelijke aandoeningen bij hondenrassen gemeld werden die bij die rassen totaal onbekend waren. Met andere woorden: er klopte geen klap van sommige overzichten. Maar dat weerhield die stichting er niet van dat overzicht te presenteren als zijnde betrouwbaar.

Jammer echter voor dhr. Bonefaas dat hij nauwelijks de mogelijkheid kreeg duidelijk te maken hoe de zaken er ten aanzien van aansprakelijkheid, gezondheid, enz. daadwerkelijk uit zien. De presentatrice liet overduidelijk en op, mijns inziens, schreeuwerige wijze blijken totaal niet in zijn antwoorden en/of reacties geïnteresseerd te zijn. Nee, Dier & Recht moest “geholpen” worden de rashondenfokkerij in diskrediet te brengen, ondanks dat er, volgens dhr. Bonefaas, onzin verkondigd werd.
Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht. Bij dit soort programma’s wordt en werd wel vaker door de presentator/presentatrice enig tegengeluid overstemd en uitsluitend de eigen zienswijze als heilig gevonden.

Maar wanneer men van Dier & Recht van plan is de fokker van deze Duitse Herdershonden aan te pakken, waarom pakt men dan ook niet die in Drachten wonende fokker van Saarlooswolfhonden aan. U weet wel, die van DM x DM kruising, die niet opgelet zou hebben. Wanneer dat ene door hem gefokte hondje de tekenen van DM gaat vertonen, is dat toch afschuwelijk. Zo’n fokker kan zich dan toch niet beroepen op overmacht. Die is simpelweg gemakzuchtig geweest. Vervolgens geeft hij ook nog eens niet thuis wanneer binnen de kortst mogelijke tijd een pup al weer herplaatst moet worden. Zo’n vent zou niet meer onder de vlag van een rasvereniging mogen fokken. Maar ja, de avls kennende worden toch geen maatregelen genomen. Je fokt maar zoals je zelf denkt te moeten doen, wel of niet volgens het fokreglement. Wat maakt het uit voor de avls. Dat fokreglement is toch alleen om de Raad van Beheer een rad voor ogen te draaien. Het is geen dwingend stuk.

Wat betekent in grote lijnen het woord reglement? Heel simpel: “Een reglement is een geschrift, houdende gedragsregels, bestemd om te gelden binnen een instelling.”
Met andere woorden, binnen een vereniging dient ieder lid zich te houden aan het Huishoudelijk Reglement. Daar is iedereen het over eens.
Dan betekent dit toch ook dat ieder lid zich dient te houden aan het Fokreglement van diezelfde vereniging. Daarom is dat toch opgesteld? Dus wanneer je maatregelen neemt wanneer je leden zich niet aan het Huishoudelijk Reglement houden, anders ontaardt het in een chaos, moet je als vereniging ook het lef hebben maatregelen te nemen wanneer je leden zich niet aan dat Fokreglement houden. Anders accepteer je ook in dit geval chaos. Als je leden dan het lidmaatschap opzeggen wanneer zij daarop aangesproken worden, is dat direct een indicatie hoe die mensen denken over het fokken met honden. Dan moet je blij zijn dat je ze kwijt bent en kan je belangstellenden waarschuwen niet met dat soort figuren in zee te gaan. Doe je dat niet, accepteer je alles dan ben je geen haar beter en interesseert het ras je totaal geen klap. Dan zijn al je inspanningen en al je praatjes over je bezorgdheid over ras, inteelt, gezondheid, enz. ook niets anders dan smoesjes om de mensen om de tuin te leiden.
Volgens mij is dat een opstelling bij/van de avls die allang door velen gesignaleerd is.

Tenslotte meldt dhr. Berends op zijn weblog een onzinstuk over PRA. Hij verwijst daarbij naar een hond die lijder zou zijn aan deze oogafwijking. Echter nergens heb ik dat terug kunnen vinden, ook niet op de website van de Raad van Beheer.
Ik krijg dan ook stellig de indruk dat dit door Johan Berends weer aangegrepen is zijn onuitspreekbare haat jegens de NVSWH te ventileren.
Gelet op de manier waarop Johan het nieuwsblaadje van de avls misbruikt om de NVSWH in diskrediet te brengen, de manier waarop Johan en zijn Marianne zich profileren binnen de avls, ontstaat al snel de indruk dat de avls en de fam. Berends identiek zijn. Dan hebben we dus te maken met “de pot verwijt de ketel ….., enz.”

Het is daarom onbegrijpelijk dat de NVSWH nog op enigerlei wijze samenwerkt met de avls. Johan blijft erop uit de NVSWH de nek om te draaien, dat blijkt wel uit al zijn uitlatingen op zijn weblog en dan nog ga je als NVSWH met zo iemand samenwerken. Dit onder het mom van “goed voor de Saarlooswolfhond”. Welke Saarlooswolfhond? In ieder niet de raszuivere.

In ieder geval blijkt overduidelijk dat hij alleen maar leeft om de NVSWH in diskrediet te brengen. Waarom laat hij op zijn weblog niet zijn afschuw blijken over dat door dat avls-lid gefokte DMxDM nest. Nee, dat wordt doodgezwegen omdat het hem geen barst interesseert hoe sommige avls leden over fokken denken en hoe zij hun verantwoordelijkheid als fokker wensen te ontlopen.
Je krijgt haast het idee dat hij enigszins narcistische trekjes vertoont: als hij maar in de belangstelling staat, zelfs als hij daarvoor moet liegen.

Trouwens, tot ieders grote verbazing in het laatste nieuwsblaadje van de avls niet eens een interview. Zelfs niet met iemand die iets “slechts” zou kunnen vertellen over de NVSWH. Hoe bestaat het!
Niemand gevonden of begint  het zo langzamerhand tot de redacteuren door te dringen dat het gehak op de NVSWH de leden de keel uitkomt en zij het steeds meer ongeloofwaardig beginnen te vinden.

3 opmerkingen:

  1. http://saarlooswolfdog.ru/
    Wel even vertalen ,maar dan is het redelijk leesbaar.Kan je ook zien dat er best veel NVSWH bloed in deze pupjes zit. In het verlden waren er wel degelijk SWH's met veel meer pigment en deze bruine kleur lijkt veel meer op het Bosbruin wat oorspronkelijk van de Duitse Herder afkomt. Maar wat ik veel belangrijker vind als de kleur, al eens bekeken hoe gezond deze pupjes eruit zien en hoe stabiel ze op hun poten staan ? Daar hoor ik dan weer niemand over.
    Als fokker van overgrootmoeder zie ik in deze pups heel veel terug ,maar helaas voor NVSWH is door bepaalde personen dit bloed verloren gegaan voor NVSWH en ze willen het ook niet terug hebben.
    Heb helaas geen pupfoto's van vader van overgrootmoeder Solo, maar zou wel eens willen weten hoe donker die was als pup ,want we weten allemaal dat pups in grauwe vorm ook vaak veel donkerder zijn en later oplichten.
    Ik zeg niet dat er geen ander bloed in zit ,maar of dat zo slecht is ? Nou aan de makkelijke bevalling en gezond opgroeien van puppy's te zien niet. Zelfs ondanks jeugdige leeftijd van moeders (daar heb ik ook duidelijk mijn zegje over gedaan tegenover eigenaar)
    Zoals ik tegen eigenaar van NVSWH honden heb gezegd, mooi plaatje is leuk ,maar als je ze dan niet drachtig krijgt heb je er ook niks aan.

    Grappig trouwens elke keer als jij schrijft ben ik elke keer met iemand in gesprek over zelfde zaken. Zou bijna denken dat telefoon afgetapt wordt. Is trouwens in verleden zeer zeker gebeurt en ook ingebroken in computers. Die SWH wereld is net de echte wereld :-)

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBYPR7ZY-G.jpg[/img]

    Gr.Christa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even toevoeging op mijn stukje.
    Wil niet de indruk wekken dat het alleen bij NVSWH moeilijk gaat met voortplanting. Heb zelf teefje wat niet erg meer lukt.
    Een SWH teef heeft een heel eigen systeem en bepaald zelf wanneer ze en voor welke honden ze loops wordt en zeker haar hoogtepunt krijgt. Daarom is het vaak zo dat dekkingen van honden die bij elkaar zitten of elkaar heel vaak zien wel lukken. Of de teef moet reu erg zien zitten voor het bloed. De natuur zit heel ingewikkeld in elkaar. En een echte SWH is 1 brok natuur. Je ziet ook duidelijk verschil in dekken bij diverse lijnen. Hoor natuurlijk weinig vanuit NVSWH hoek ,maar als ik kijk naar de Solo en Storm lijn ,dan zie je dat reuen erg minimaal zijn met hun dekkingen. Dus komt het erg op goede tijdstip aan.

    De foto die ik erbij heb gezet (link maar even kopiëren) is van Ilya en Xandra ,ouders van Solo en zoals te zien allebei erg donker en duidelijk gekleurd , met scherpe contrasten.

    Gr. Christa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de opgegeven link naar die fokster in Rusland gevolgd en vervolgens gekeken naar de afstamming van de genoemde honden. Het aandeel NVSWH valt nogal mee. De grootmoeder aan vaderskant stamt inderdaad uit NVSWH honden. De grootvader aan vaderskant is al weer een kruising tussen NVSWH en daarbuiten. Aan moederskant voor zover ik kon terughalen totaal geen NVSWH.
    De vader van de puppen (Clifford), als dat inderdaad de vaderhond is, heeft al een bastaard (Skog) en twee TWH's (C. z. Polonin en Ch. Rop) als voorouders.
    Dat de puppen goed op hun voeten staan, doet niet ter zake. Aan de hand van de meegestuurde link van die foto kan ik nou niet zeggen dat die de kleur van de puppen rechtvaardigen. Hetgeen trouwens niet uitsluitend mijn mening is.
    Ik heb geen foto's van vroegere honden om te kunnen stellen dat deze kleur ook toen al voorkwam.
    Barend

    BeantwoordenVerwijderen