vrijdag 31 augustus 2012

Afgunst

Op mijn vorige stuk, "Ach" genaamd, heeft ene mw. Iwanowa (Ivanova) gereageerd. Mogelijk dat deze mevrouw de eigenaresse is van die honden die door mij als Tsjechoslowaakse Wolfhond betiteld zijn.
Ik kan deze mevrouw echter geruststellen. Van afgunst mijnerzijds is absoluut geen sprake. Integendeel. Voorop gesteld, ik hoop dat deze mevrouw nog lang van haar honden mag genieten en dat de honden in goede gezondheid oud worden. Wanneer ik echter een Saarlooswolfhond aan zou willen schaffen, zou ik met een grote boog om deze honden heen lopen. Nogmaals, het zijn geen Saarlooswolfhonden. Ja, volgens de stamboom ongetwijfeld wel. Maar niet in het echt. Mochten er nog meer lezers van dit weblog zijn, die dezelfde mening of een andere mening hebben, dan is er alle gelegenheid een reactie achter te laten. Wel ondertekenen, dan wordt het reageren wat makkelijker en het is wel zo beleefd.
Maar misschien kan mevrouw Ivanova ons ter wille zijn. Als zij nog een mailtje stuurt naar mijn e-mail adres: swh.barend@gmail.com met daarin een kopie van de stamboom van de hond of honden dan kan ik die plaatsen zodat de lezers die zich bezig houdt met het verzamelen van stambomen kunnen controleren wat er aan de hand is. Ik ben benieuwd of deze mevrouw aan dit verzoek gevolg geeft, want andere lezers van dit weblog hebben dat nog nooit gedaan.
In de tussentijd zou ik die mevrouw willen adviseren eens een kijkje te nemen op de website van de NVSWH.
Op de pagina's onder fotoos zijn de nodige foto's te zien van honden die raszuivere Saarlooswolfhonden zijn en die toch een heel ander uiterlijk hebben dan de honden van die mevrouw. Kijk dan ook gelijk eens naar dat filmpje waar u twee oude, inmiddels overleden, Saarlooswolfhonden kunt bewonderen. Ook deze lijken in de verste verte niet op die Russische Saarlooswolfhonden. Als we dan toch bezig zijn, ga dan ook eens kijken naar die impressie van de laatste nestendag waar jonge Saarlooswolfhonden te zien zijn. Ook deze lijken in niets op de honden van die mevrouw.

De vraag is dus waarom deze mevrouw zo halsstarrig blijft vasthouden aan haar bewering dat zij Saarlooswolfhonden heeft. Ik heb begrepen dat enige maanden geleden een verzoek bij de NVSWH is binnengekomen om mee te werken aan een uitzending over de Saarlooswolfhond voor één of andere Russische TV-zender. Of de NVSWH daaraan meegewerkt heeft, is mij niet bekend. In het kader van de zo geroemde openheid is daar door het bestuur niets over verteld. Ik vermoed echter, dat de NVSWH die medewerking heeft afgewezen onder het mom: "we exporteren toch niet naar Rusland, dus waarom adverteren?". In dat geval zal men ongetwijfeld uitgeweken zijn naar de avls. Kijk, dan weten we precies waar het verschil in inzicht vandaan komt. De avls maakt zich hard voor alle Saarlooswolfhonden, dus ook voor die honden waarvan de grootste leek in één oogopslag ziet dat van de afstamming geen barst kan kloppen omdat ze geen raszuivere Saarlooswolfhonden zijn.

Deze mening wordt trouwens al verkondigd in de discussie op dat Zeeuwse Saarlooswolfhondenforum waar het gaat over die bijeenkomst op 18 oktober over het 'project Verwantschap'. Ten aanzien van de SWH een volkomen overbodig project, vindt men daar, omdat de verwantschap van veel honden aan alle kanten rammelt. Dat weet iedereen, ook de avls. Dus waar die 'positief, kritische benadering' dan vandaan moet komen is een raadsel. Iedereen weet toch dat in het buitenland, om maar even te generaliseren, allerlei kruisingsproducten het stempel Saarlooswolfhonden hebben gekregen door allerlei aankeuringsprocedures. Kijk bijvoorbeeld maar naar Duitsland, waar de VDH een kruising SWH/TWH genaamd Anakin door het leven laat gaan als Saarlooswolfhond en die vervolgens vrolijk op de lijst van dekreuen is geplaatst. Of misschien is dat wel die positieve benadering van de avls waar op gedoeld wordt. Positief in de zin van genenpool verbreding, wel te verstaan. In ieder geval niet positief ten aanzien van de raszuiverheid. Maar dat is voor Kim-Il Johan en die proefdierenfokker geen bezwaar. Raszuiverheid bij rashonden is in hun ogen een gepasseerd station. Dus wat dat betreft heeft de FCI, en derhalve ook de RvB, zich goed ingedekt in de statuten, dat een stamboom geen bewijs van raszuiverheid is. In veel gevallen zelfs is de stamboom niet eens een bewijs van afstamming.

6 opmerkingen:

  1. En ik wil graag met u communiceren. Laten we praten. Een triest dat je een hoop leugens te schrijven. Daar gaan we. Hoe lang heb je gelezen de rasstandaard? De standaard is gebaseerd op de Russische volke.Vy hem? Nee. En wat we zien in het merendeel van de honden? Grote en kale oren, oren zijn breed, korte poten, krachtige borst, korte staart, uitpuilende ogen en donker, dezelfde kleur haar rastsvtki malamute geplant, kleine honden poten niet wolf. Schande. Het is allemaal verlicht, u en uw fokkers. Dit is niet een wolf - een bastaard. Rock uit. Laffe honden, ongelukkig eigenaars. En leren om onderscheid te maken al Tsjechoslowaakse volchakov het ras, waarvoor je schrijft hier. In Rusland, de beste hond. Beter. Dit bevestigt elke wereld tentoonstelling. Ik heb nooit gevraagd u te verkopen mij een hond, liegen er niet om. Ik heb al een hond, wat fijn is. Hij is een badmeester, het werkt - redders van de kinderen die verdwaald in het bos en werkt als therapie voor zieke kinderen. De hond is blij - kids love it! Kom voor een bezoek, zal ik je laten zien - wat kan niet-werkende ras met een goede opleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte mevrouw,
    Omdat de Saarlooswolfhond een Nederlands ras is, is de Nederlandse rasstandaard bepalend voor het uiterlijk van de honden. Dit betekent ook, dat iedere rasstandaard in welke taal ook een correcte vertaling dient te zijn van deze Nederlandse standaard. Wanneer de Russische standaard, zoals u schrijft, heel iets anders aangeeft, heeft de vertaler daarvan de Nederlandse standaard niet begrepen. Of u begrijpt niet wat de standaard voorschrijft. Wellicht dat de Engelse of Franse standaard, zoals bij de FCI op te vragen, dan meer duidelijkheid geven.
    Dit alles staat geheel los van wat u met uw hond doet. Nergens in de rasstandaard is te lezen, dat de Saarlooswolfhond dit niet zou kunnen. Er wordt alleen aangegeven dat het geen werkhond is, in de zin van politiehond (pakwerk, enz.). Dit in tegenstelling tot de Tsjechoslowaakse Wolfhond.
    Ik heb de foto's van uw honden laten zien aan de mensen die de Nederlandse rasstandaard opgesteld hebben en ook zij, net zoals vele andere eigenaren van Saarlooswolfhonden, hebben verklaard dat uw honden geen Saarlooswolfhond zijn zoals de rasstandaard voorschrijft.
    Daarom nogmaals mijn vraag: mailt u mij een kopie van de stambomen zodat iedereen kan zien uit welke lijnen uw honden stammen.
    Met vriendelijke groet
    Barend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij te merken. Ik was zelfs gevleid dat houding. Ik begrijp niet uw visie. Ik ben het eens dat de hond een ongewone, mooi, een echte wolf ontvangen. Hij is net als zijn vader en grootvader van mijn moeder. Je kent zijn pedigree. Bedankt voor de gratis PR mijn knappe! Ik wil niet om te vechten of zweren. Ik geniet van het lezen van uw blog. Je hebt mooie honden. Ik zie dat je gaat door middel van een rots. Dit ras verdient een preuts houding. Oh boy ik er een hebt, het is mijn schaduw, mijn hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte mevrouw,
    Hartelijk dank voor uw reactie. Alleen begrijp ik een ding niet. U schrijft dat ik zijn pedigree ken. Dat is niet zo. Ik weet niet eens hoe uw hond heet. Daarom heb ik om de stamboom gevraagd. Ik heb alleen een foto gezien.
    Met vriendelijke groet
    Barend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En u zelf schrijft je blog? Kijk naar je blog in juni. Mijn baby groeit. Ik wacht op de winter. Wachten op winterjassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet het je vragen. Vertel ons waar heb de eerste bruine Saarloos. Waar bb gen verscheen?. Volgens mijn waarneming, verscheen hij met de eerste bruine malamute. Ik denk dat toch? En waarom nu er niet meer witte honden?

    BeantwoordenVerwijderen