woensdag 5 september 2012

Raadsel opgelost

he загадка, a решение. остатки чехословацкие волкодав.
Voor die mensen die geen Cyrillisch kunnen lezen hier de vertaling:
"Geen raadsel, maar een oplossing". Toch blijf ik van mening dat de hond van deze mevrouw een "Tsjechoslowaakse Wolfhond" is.
Laat even duidelijk zijn, dat ook ik geen Russisch kan lezen, schrijven of spreken en dat ik gebruik gemaakt heb van een vertaalmachine. Dus mocht het niet kloppen, "don't shoot the messenger".

De oplossing is te vinden in mijn weblog van begin juni. Ik kan, aan de hand van de reactie van deze mevrouw, alleen maar concluderen dat het gaat om Clifford Nanouk Miraja. Van die hond heb ik in genoemd weblog zijn afstamming middels een cirkeldiagram geplaatst. Voor het diagram verwijs ik naar het weglog van 3 juni.

In ieder geval blijkt uit dit stamboomschema zonder meer dat hij afkomstig is uit een kruising Tsjechoslowaakse Wolfhond met Saarlooswolfhond en dus absoluut geen raszuivere Saarlooswolfhond is. Aan de hand van de foto's van die hond had u dat zelf ook kunnen constateren, omdat de Saarlooswolfhond onmogelijk een dergelijk type kan vererven.

Is het ene raadsel opgelost, gelijk duikt er weer een ander op.
In haar laatste reactie op mijn vorige weblog vraagt deze mevrouw zich af wanneer de bosbruine Saarlooswolfhond voor het eerst op dook. Met andere woorden, mevrouw wil weten waar het bb-gen vandaan komt. Ja. Daar zit je dan met je goeie gedrag. Ik zelf heb geen idee. In de hoop een tipje van de sluier op te lichten ben ik te rade gegaan bij iemand van de NVSWH die over de meest uitgebreide database van Saarlooswolfhonden beschikt.
Wat blijkt. De eerste bosbruine Saarlooswolfhond, voor zover bekend, dook op in 1948. Het zou gaan om Tosca van de Kilstroom.

Alleen, niemand weet waar dat bruin vandaan komt. Dhr. Saarloos heeft daarover geen aantekeningen nagelaten. Wel is bekend, volgens een uitspraak van hemzelf, dat hij er geen probleem mee had een loopse teef aan het hek te binden in de hoop dat een langslopende reu zijn plichten zou voldoen. Dit wanneer zijn eigen honden daartoe op dat moment niet in staat zouden zijn. Het is dus heel goed mogelijk dat de afstamming van Tosca niet is zoals zijn fokboeken aangeven. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Dus wie het weet mag het zeggen.

Ik heb ook geen idee wanneer de eerste Alaskan Malamute zijn intrede in Nederland deed. Het ras is pas in 1935 in Amerika erkend. Maar ook nu, wie het weet mag het zeggen. Waarom deze mevrouw dan de Malute erbij moet halen is mij een raadsel. Zou zij hiermee bedoelen dat dit ras ingekruist is, dan heeft zij wel een punt. Vraag is echter in welk jaar of in welke lijn dit ras ingekruist is.
Bekend is dat rond 1985 plotsklaps honden op tentoonstellingen opdoken met het uiterlijk van een Alaskan Malamute. Voor alle duidelijkheid, dit waren honden die buiten de NVSWH gefokt waren. Ik heb ook begrepen dat rond die tuchtzaak van Quick, u weet wel die hond die zogenaamd gedekt had maar waar in werkelijkheid een TWH gebruikt was, er sprake was van een fokster uit Brabant die een Alaska Malamute ingekruist zou hebben. Probleem is alleen dat niemand kon aangeven wanneer en in welke lijn die hond ingekruist zou zijn. Dus voor hetzelfde geld is dit een hersenspinsel van een van de Duitse betrokkenen. Frustratie misschien?

In ieder geval is zonder meer duidelijk dat later, naast honden van andere rassen, zeer zeker Alaskan Malamute ingekruist is. Althans, er is zo'n kruisingsexemplaar opgedoken op foto's van de Wereldtentoonstelling in 2006 in Polen. Een hond gefokt in Finland en eigendom van een mevrouw uit Tsjechie. Ik heb geen idee of dat dezelfde is die achter de kennelnaam Miraja zit, maar dat maakt verder niet uit. In ieder geval is naast de Tsjechoslowaakse Wolfhond ook de Alaskan Malamute ingekruist. Evenals wolfhybriden, enz. enz.

Tenslotte vraagt mevrouw waarom er niet meer witte Saarlooswolfhonden zijn. Ook dit is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Er zijn slechts vier witte Saarlooswolfhonden op deze wereld. Vier raszuivere in ieder geval. Die exemplaren die een paar jaar geleden in Duitsland opdoken, hebben mijns inziens een zeer twijfelachtige afkomst. Wederom volgens de mensen die het kunnen weten, komt in de lijnen waar die honden uit stammen het gen voor wit niet voor. Mogelijk dat er gerotzooid is met de Witte Herder.
De NVSWH zelf fokt niet gericht op witte Saarlooswolfhonden, zo is mij verzekerd. Voornamelijk omdat er nauwelijks liefhebbers voor zijn binnen de NVSWH. Maar ook omdat de aandacht ligt op de wolfsgrauwe en bosbruine honden, die v.w.b. uiterlijk nog niet aan het ideaalbeeld voldoen. Met ander woorden, de witte honden worden uitsluitend bij toeval geboren. Sterker nog, zo'n 10 jaar geleden dacht men dat wit niet meer zou opduiken. Gelukkig dat men in de rasstandaard van 1996, de enige geldige standaard, nog heeft laten staan dat ook witte of creme-witte Saarlooswolfhonden kunnen voorkomen.



4 opmerkingen:

  1. Dat is het. Ik denk niet categorisch eens over de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Ik heb ook onderzocht. Over het later. Je zou verbaasd zijn, maar je moet gewoon 2 basis te zien. Ik had specifiek foto's laten zien waar mijn hond naast Wolfdog. Ze zijn totaal verschillend. Later zal ik een foto te leggen van uw website (de rasstandaard) op de Tsjechoslowaakse wolfhond, mijn hond, en alle andere. Je zou versteld staan.

    Dan zullen we niet gaan "rond en rond." Altijd moet vers bloed. En zij die dobyvat blijven een mysterie. We hebben allemaal geheimen.

    Volgens mijn hond, kan ik zeggen dat hij niet zoals de Tsjechoslowaakse Wolfhond, en meer op de Siberische wolf. Gemiddelde Siberische wolf. Hetzelfde type als de structuur van ledematen groei. Mooie hond, zeer. Het wordt erkend door alle.

    En als we "spelen" in de puzzel. Een naam - Skog.

    Bedankt voor het otvechate op mijn vragen, ik heb ze nog veel meer.

    Met vriendelijke groet, Sveta.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. CITAAT van BAREND…niemand weet waar dat bruin vandaan komt. Dhr. Saarloos heeft daarover geen aantekeningen nagelaten.

    Beetje kinderachtig om te suggereren dat de kleur bruin misschien ontstaan is door vastbinden van loopse teef aan hek, en wilkeurige reu of ras dekt
    Om dat de persoon (iemand) ik denk Ruud van de NVSWH alleen maar gegevens heeft van Tosca van de Kilstroom 1948, dat het dan verder voor jullie een uitgemaakte zaak is dat verder het niemand weet. Nou beste team Barend, ik heb niet al mijn gegevens en data base aan deze persoon (iemand)of NVSWH te leen gegeven.

    Hier bij uit het orgaanblad van Leen Saarloos…..De wolfhond 4e jaargang No 8 Augustus 1949.
    Bladzijde 3.
    Citaat…1938 - Het resultaat van de paring van Fleurie de Halfwolf met haar vader de Duitseherder Gerard was een nest van 7 pups.(alleen teefje Kaja en broertje Largo werden aan gehouden).
    Wat Kaja betreft, deze wolfhond met haar eigenaardige rode pels was een voorbeeld van atavistische kleurterugslag.
    Dan hebben wij verder Eros.
    Eros van de Kilstroom geb, 12 October 1945 Bruin reg. No. 128 WHSB.
    Verder heb ik nog een aantal namen van Bruinen uit totaal verschillende ouders na 1945. Dan zijn er heel wat teven aan het hek door bosbruinen loslopende reuen gedekt.
    Gr Bert Strijk (Bertus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Bertus,
    Ik moet je helemaal gelijk geven. Ik heb een fout gemaakt bij het doorzoeken van mijn database. Kaja v.d. Kilstroom geboren rond 1939 was inderdaad bruin. In mijn database staat deze hond als zijnde agouti-bruin en niet als bosbruin. Ik heb alleen problemen met de kreet "atavistische kleurterugslag". Waar is dat op gebaseerd. Betekent dit dat in de lijn van Gerard die eigenaardige rode kleur voorkomt of komt die vreemde kleur voor in de lijn van Fleurie? Dus die vreemde rode kleur zou uit de Duitse Herder komen of uit de wolf! Leendert, als oud-scheepskok, was absoluut geen geneticus. Wel blijft staan de uitspraak dat hij, indien nodig, een loopse teef aan het hek vastbond in de hoop dat de buur-reu de teef zou dekken. Dat is in zijn papieren terug te vinden.
    Met vriendelijke groet
    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb altijd graag bewijzen en feiten of oude artikels, ik heb het nooit gelezen over laten dekken van een teef aan een hek dmv een niet wolfhond.

    Gerard is een Duitseherder die uit ouders komt die plm 100 jaar geleden geboren zijn. Vlak daar achter zaten nog de boerderij honden met staande en hangoren plus allerlei kleuren. Uit die hutspot is de Duitseherder ontstaan. Met googlen kwam ik aan deze uitleg over de term atavistische.

    In de loop van de evolutie zijn oorspronkelijke eigenschappen verloren gegaan, bijvoorbeeld als die eigenschappen of lichaamsdelen niet meer noodzakelijk waren, dan wel weggeselecteerd zijn. In de genen zijn de gegevens voor voormalige uiterlijke eigenschappen in het DNA bewaard gebleven, bij een "ongelukkige kruising" kunnen ze ineens weer opduiken. Atavismen komen overal in de levende natuur voor.

    Dus het kan zijn dat de onnatuurlijke kruizing van een oud type herder met de wolf het misschien verborgen GEN weer naar boven haalde. En verder met fokken door de kleine inteelt basis het GEN voor goed vast legde in de populatie.
    Gr Bertus.

    BeantwoordenVerwijderen