zaterdag 1 juni 2013

Clubmatch en ALV

De clubmatch is weer achter de rug. Het was heel gezellig, ook de bezoekers die geen lid van onze vereniging zijn waren zeer te spreken.
Toch zijn er een aantal zaken die mij zeer verontrusten.
Ten eerste: waar is de Nederlandse koopmansmentaliteit? Kent bijvoorbeeld het Engels niet een aantal uitdrukkingen waarin verwezen wordt naar de Nederlandse zuinigheid? Waar waren dan al onze leden? Slechts 40 honden ingeschreven, waarvan een aantal niet aanwezig. Dit terwijl het inschrijven gratis was? Schandalig en diep droevig. Let wel, zij die daadwerkelijk verhinderd waren hoeven zich uiteraard niet aangesproken te voelen. Er zijn altijd mensen die ook op zondag moeten werken. Maar toch, ik miste een aantal namen van zeer bekende honden.

Ook nu na afloop weer de bekende openheid van zaken, gedeeltelijk althans. Op de website van de vereniging is de catalogus in te zien. Maar ik miste hierin toch wel een aantal zaken die in de papieren catalogus wel aanwezig waren.

Ik heb in ieder geval afgelopen week de nodige kritiek op diverse forums gelezen omtrent het ontbreken van de namen van de eigenaren en in mindere mate de NHSB-, LOSH- enz. nummers. Zelfs de nummering van de honden ontbrak in de online catalogus.
Ik hoop dat hieraan een foutje ten grondslag ligt. Mocht dat zo zijn, dan is het wel de zoveelste fout op rij. Het wordt dan symptomatisch.
Ik kan me niet voorstellen dat er een andere oorzaak of reden is waarom die namen niet vermeld staan op de website. Het kan niets met privacy te maken hebben. Hadden de lezers de papieren catalogus in handen gehad, dan hadden zij ook die gegevens kunnen zien.
Wellicht dat ook hierover morgen tekst en uitleg gegeven wordt op de ledenvergadering.
Het wordt dan wel een uitgebreide ledenvergadering wanneer het bestuur over alles wat afgelopen zittingsperiode heeft plaatsgevonden tekst en uitleg gaat geven. Maar wie weet, heeft u geluk. Het inschrijven voor de clubmatch was gratis, aan in ieder één lid en wie weet hoeveel meer is taxi-vervoer aangeboden, dus als het een beetje meezit krijgen de aanwezigen morgen op kosten van de vereniging ook nog een lunch, broodje met ….., aangeboden. Het kan niet op. Sinterklaas is vroeg dit jaar of hij is blijven hangen vanwege de blije en gelukkige bestuursleden.

Mocht het bestuur het te gortig vinden de leden tijdens de ALV van een gratis lunch te voorzien, dan hier een besparingstip.
Inventariseer, toch een geliefde bezigheid van sommige bestuursleden, wie van onze leden het clubblad elektronisch wenst te ontvangen. Deze aantallen breng je in mindering op het papieren clubblad. Voor de leden die dus niet over internet en dus ook niet over een e-mail adres beschikken print je het clubblad dubbelzijdig uit, stopt het in een enveloppe en doet het op de post. Moet je eens kijken wat een besparing. Bovendien ga je ook nog eens met je tijd mee.
Dat dan die paar leden het clubblad ontvangen nadat heel Nederland en de rest van de wereld het allang en breed gelezen hebben is hun probleem. Hadden ook zij maar aan de elektronische post moeten hangen.

Dat de catalogus van de clubmatch op de website te lezen is, is nog te billijken. Maar waarom moet het clubblad zo snel na uitkomen op de website. Het gaat weer de oude kant op. Weet u nog wel: De nieuwsbrief die naar de leden gestuurd wordt terwijl het clubblad met daarin exact dezelfde informatie eveneens naar de leden onderweg is.
De leden betalen jaarlijks hun contributie en krijgen daarvoor ook het clubblad. De kosten daarvan zijn in het contributiebedrag opgenomen. Maar als niet-lid krijg je de kans het clubblad eerder te lezen dan de leden die in het buitenland woonachtig zijn. In de hoop natuurlijk dat de in Nederland woonachtige leden dit clubblad wel eerder onder ogen krijgen. Dat is toch te zot voor woorden. Wacht dan toch een maand alvorens dat clubblad op de site te zetten. Geef de leden de kans het clubblad eerder te lezen dan de niet-leden.

Hetzelfde doe je vervolgens met de verschillende jaarverslagen, financiële verantwoording en de begroting, de agenda van de ALV, enz. enz.
Maakt het uit. Openheid is toch het credo?
Omdat ik niet zeker ben of ik morgen aanwezig kan zijn, kan wellicht iemand anders onderstaande vragen stellen:
Kan het bestuur de aanwezigen duidelijk maken hoeveel leden de NVSWH nog telt na alle gebeurtenissen rond de beschamende vertoning van vorig jaar?
Kan het bestuur de aanwezigen duidelijk maken hoeveel leden hun reiskosten vergoed hebben gekregen om de clubmatch én/of om deze ledenvergadering te bezoeken?
Kan het bestuur de aanwezigen duidelijk maken hoeveel leden op de wachtlijst staan voor een pup?
Kan het bestuur de aanwezigen duidelijk maken waarom bij het wegbrengen van die twee puppen, bestemd voor de leden in Duitsland en Denemarken, zo nodig drie bestuursleden mee moesten? Is dit niet een tikkeltje overdreven? Twee bestuursleden, de fokker en de persoon waar ze geboren zijn, waren meer dan genoeg geweest. Scheelt onderweg weer een hapje en een drankje. Is dit betaald uit de verenigingskas?

Een vraag die regelmatig te horen was afgelopen zondag: “Hoe gaat die selectie eigenlijk in zijn werk en waarom wordt er geselecteerd. Ik geef toch aan dat ik zo’n hond wil en dan tel ik toch gewoon dat bedrag neer”.

Wellicht nog een punt dat het bestuur morgen kan uitleggen aan de aanwezige leden die al enige tijd op de wachtlijst staan voor een pup. Uiteraard zijn die aanwezig, je moet wel belangstelling tonen. Geen belangstelling voor de activiteiten van de vereniging, dan dalen op de wachtlijst?????

Van diverse kanten de juiste reactie: door selectie onder de belangstellenden hoop je de juiste eigenaar voor jouw fokproducten eruit te halen in de hoop dat de hond bij die persoon of familie een goed tehuis vindt.
Dan moet je zorgvuldig selecteren, wat overigens geen garantie is. Maar mogelijk dat je dan wel voorkomt dat uiteindelijk complete nesten herplaatst moeten worden of dat een pup al na één dag, ja u leest het goed, terug gebracht wordt of na een week. Tevens kan je voorkomen dat een persoon uit ieder nest een pup reserveert en uiteindelijk daar toch maar weer vanaf ziet, terwijl je weet dat diezelfde persoon al eens eerder, voor zover mij bekend ook na een week, een pup teruggebracht heeft omdat het gezin “het niet aankon” of iets van die strekking. Intussen heb je wel elke keer een potentiële koper teleur moeten stellen.

Terugkomend op die catalogus. Van diverse kanten hoorde ik dat vroeger nogal gemopperd werd op het feit dat zoveel honden met de kennelnaam “Timberley” ingeschreven waren voor de clubmatch en dat mede daardoor de NVSWH gezien moest worden als de privé-kennel van de houdster van die kennelnaam. Is het u opgevallen dat van de ingeschreven honden bijna de helft de kennelnaam “van de Wolfsdreuvnik” droeg. Wordt dit de nieuwe eigenaar van de NVSWH. Ik dacht met deze opmerking de criticasters op internet het elektronische stof voor de voeten weg te moeten maaien.


1 opmerking:

  1. Toch jammer dat je nog steeds niet met open vizier je mening geeft.Dan zou je pas echt een vent zijn.
    Is op zich helemaal niet erg als er mensen zijn die mening geven .Hoe meer hoe beter zou ik zeggen.De waarheid ligt toch meestal tussen al die meningen in.
    Maar het wantrouwen in de mensheid neemt op deze manier alleen maar toe en helpt zeker de SWH niet.

    Gr. Christa

    BeantwoordenVerwijderen