zondag 7 juni 2015

Triest



Afgelopen week kreeg ik een filmpje toegestuurd over een Saarlooswolfhond (?), lijder aan DM. Het filmpje was Spaans ondertiteld en genoemd wordt de naam Kenai.
Enig zoekwerk levert twee honden op met de naam Kenai, de één v.d. Kilstroom en de ander Una Neshoba gefokt. Ik heb niet het idee dat het een van deze honden betreft.
In elk geval zijn de beelden zeer schokkend en ik hoop dat de eigenaar zoveel menselijkheid heeft de hond inmiddels te hebben laten inslapen. Hoewel je natuurlijk in Spanje, als dit een Spaanse SWH betreft, van alles kunt verwachten, kijk maar naar al die windhonden die na gedane arbeid massaal worden gedumpt, opgehangen, en meer van die vreemde zaken.
Het geeft echter wel aan dat je fokkers die nog steeds niet hun honden preventief testen op deze aandoening zoveel mogelijk moet negeren. Dus geen honden kopen bij die vermeerderaars, anders zijn het niet. Een echte fokker, dus begaan met het ras, zorgt wel dat hij geen puppen op de wereld laat zetten uit een kruising van DM-drager x DM-drager of Lijder x Drager. Zij zullen dan heel snel tot de ontdekking komen dat zij met hun puppen blijven zitten en hopelijk vanzelf “uitsterven”. Gelukkig dat de meeste Nederlandse, Belgische en Duitse fokkers wel hun verantwoordelijkheid hebben genomen, maar over het algemeen kunt u de overige Europese fokkers maar beter negeren. Niet alleen niet testen, maar ook nog eens honden fokken die het predikaat Saarlooswolfhond allang niet meer verdienen.

Helaas de Saarlooswolfhondenwereld kennende, en dan vooral die buiten de NVSWH, zal deze hoop een droom blijven. Bij toeval kwam ik op internet een kaart tegen waarop vele SWH-fokkers aangegeven staan. Tientallen. Of de informatie correct is, moet u zelf maar uitzoeken. Maar als blijkt dat de belangrijkste kennelnaam, belangrijk in verband met de opbouw van het ras na 1980, Timberley dus, niet op die kaart voorkomt moet je je afvragen of de getoonde informatie wel betrouwbaar is.

Datzelfde geldt voor de databank waarnaar verwezen wordt nu die van dhr. Frantz al maanden niet meer bijgewerkt blijkt. Nog steeds wordt daar (vol trots?) vermeldt dat er ruim 3700 honden in de database voorkomen. Die nieuwe, in Frankrijk terug te vinden, database claimt bijna 5000 hondennamen opgenomen te hebben. Ik heb even snel gekeken en naast hondennamen komt men ook kennelnamen tegen en, volgens mij althans, de namen van SWH-keurmeesters.
Of het correct is dat er bijna 5000 Saarlooswolfhonden in opgenomen zijn moet u zelf maar uitzoeken. Ik zou het u niet kunnen vertellen. Lijkt me een leuk klusje voor de stamboom puzzelaars onder mijn lezers. Misschien iets voor zowel de avls als de NVSWH dat uit te zoeken. Wellicht een speciale commissie bij de avls, één meer of minder maakt toch niet uit,  of één gezamenlijk met de NVSWH. In beide gevallen een mogelijkheid voor de besturen van beide verenigingen zich eens echt te verdiepen in de afstammingen, iets wat, gelet op de aanwezige kennis, heel hard nodig is. Ik hoop wel dat rekening gehouden wordt met de honden van andere rassen die ingekruist zijn.
Gelet echter op de puinhoop waarover bij de TWH geschreven is ben ik bang dat het ook bij de SWH net zo’n puinhoop is en dat die Franse database met de noodzakelijke argwaan bekeken moet worden.

Ondertussen hebben we ook met de nodige trots mogen lezen dat bij de NVSWH weer een nestje geboren is. Probleem alleen is dat dit weer in Belgie was, maar dat wisten we al. De vraag is natuurlijk wie de gelukkige nieuwe eigenaren worden. Zo te lezen op internet lijkt er al een reutje bestemd te zijn voor een van onze bestuursleden. Ik heb mij laten vertellen dat dit lid in het verleden bij bijna elk nest een pup voor zichzelf reserveerde, daar op het laatste moment toch weer van af zag en zelfs een keer een pup na één of twee dagen al weer terugbracht. Het is te hopen dat het dit keer niet weer gaat gebeuren.

Al snel na afloop van de ALV heeft de NVSWH op haar Facebook pagina geopenbaard wie de nieuwe bestuursleden zijn. Eén van de nieuw gekozen bestuursleden is een dame die in het verleden te vuur en te zwaard die Nederlands/Franse knoeister verdedigde als zou zij de enige echte ware fokster van de Saarlooswolfhond zijn.
Ik heb begrepen dat zij in de loop van de jaren tot de ontdekking is gekomen dat haar devotie volkomen misplaatst was. Ik heb ook begrepen dat dit nieuwe bestuurslid in haar “Duitse” tijd bijzonder goed op de hoogte was van alle misstanden rond de fokkerij en de stamboom-afgifte lees fraude in Duitsland. Ik hoop daarom van harte dat zij die kennis gaat aanwenden om de buitenwereld, dus de wereld buiten de NVSWH, duidelijk te maken wat voor puinhoop het daar is en dat de opmerking van de NVSWH correct is dat er buiten onze vereniging in feite niet één raszuivere Saarlooswolfhond meer rondloopt.

Met andere woorden: dat hele outcross-circus van de avls was nergens voor nodig. Het ware verstandiger geweest die noodzakelijke outcross wat minder op de voorgrond te plaatsen en in tijd wat naar achteren te schuiven. Wellicht dat men dan ook tot de ontdekking was gekomen dat de keuze voor de Zwitserse Witte Herder, zoals ik al eerder schreef van origine een mislukte Duitse Herder niet echt gelukkig was.
Maar goed. De tijd moet leren wat onze nieuwe bestuursleden gaan bewerkstelligen en vooral hoelang ze van plan zijn in het bestuur te blijven zitten. Ik wens ze, mede namens vele leden, alvast veel succes.
Ik hoop ook dat, waar ik al eerder op aandrong, één van de aanwezige leden kritische vragen gesteld heeft over het niet onder alle leden bekendmaken van de financiële stand van zaken. Zoals ik al eerder schreef, het lijkt er daarom op alsof het bestuur iets te verbergen heeft. Teveel naar een zekere minister gekeken die ook de correspondentie omtrent de afdracht van al die miljoenen aan Brussel weigerde te openbaren.  Intussen schijnen wel documenten geopenbaard te zijn, hoewel daarin veel zwart gemaakt schijnt te zijn. Gaat onze vereniging dit voorbeeld volgen?
Maar zeker bij onze vereniging vind ik dat wij allen recht hebben te weten wat er met ons geld gedaan is. Het blijft triest dat geld gevraagd wordt voor de foto’s van afgelopen KCM om de “kas van de vereniging te spekken”. Of wordt dit de nieuwe gang van zaken binnen onze vereniging: “Foto’s van honden gemaakt tijdens evenementen kunnen tegen betaling bekomen worden om de kas te spekken”. Kunt u beter uw eigen toestelletje meenemen of uw mobieltje inschakelen.

Verder kreeg ik nog iets aparts toegezonden. Er schijnt een FB-pagina te zijn waar SWH eigenaren de tentoonstellingsuitslagen van hun honden kunnen openbaren. Tot verbazing van enkelen schijnt een eigenaar het heel normaal te vinden de honden voor een tentoonstelling in te schrijven onder de roepnaam van de honden en overige informatie weg te laten. Dit keer betrof het een Duitse tentoonstelling, maar ik kreeg de indruk uit de reacties dat deze mevrouw dat wel vaker en ook voor andere tentoonstellingen deed. Geen idee of kennelclubs alle inschrijvingen voor tentoonstellingen controleren, maar de organisatie zou niet akkoord mogen gaan met een dergelijke handelswijze. In de FCI reglementen is opgenomen dat een eigenaar alle gegevens van de hond dient in te vullen op het inschrijfformulier. Met andere woorden, zou een mede-exposant merken dat aan deze voorwaarde niet voldaan is dan moet hij/zij direct een klacht indienen. Want hoe wil men dat oplossen wanneer die betreffende hond in aanmerking komt voor een Kampioenschaps diploma?

Tot slot. De Raad van Beheer publiceerde een link naar een brief van staatssecretaris Dijkstra met antwoorden op vragen van kamerleden betreffende het plan “Fairfok”. Interessante lectuur ondanks de, natuurlijk, ambtelijke bewoordingen. Volgens mij hebben de vraagstellers, volgens mij ook geen eigenaar van een hond, zich uitermate goed laten voorlichten door een bepaalde stichting die het niet zo nauw neemt met de waarheid omtrent erfelijke afwijkingen bij (ras)honden. De mogelijkheid bestaat ook nog dat zij zich hebben laten “voorlichten” door een bepaald lid van de avls. Sommige vragen zijn dermate stupide dat de stellers ervan bereikt hebben dat zij even in de belangstelling stonden zonder dat zij in de gaten hadden hoe dom de vragen waren. U moet zelf deze brief maar even lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten